ضرورت تحقیقات بازار در دوران کرونا

ضرورت تحقیقات بازار در دوران کرونا

زندگی شخصی و اجتماعی انسانها، همواره دستخوش تغییر است. تغییراتی گاه کوچک و گاه بزرگ و بحرانی. بحران هایی گاه سازنده و گاه به ظاهر ویرانگر...

در طول تاریخ، انسان‌ها، در رویارویی با بحران‌ها، برای گذار از آن دوران روش‌های مختلفی را برگزیده‌اند. گاه شرایط را تغییر داده اند و گاه به‌تدریج با آن شرایط سازگار شده‌اند و در این سازگاری، فرصت‌های بیشماری را خلق کرده‌اند.

این روزها نیز، با شیوع ویروس کووید ۱۹در جهان، دوباره با شرایطی جدید و بحرانی مواجه هستیم. دورانی که علاوه بر آسیب‌هایجانی و درد و رنج‌های جسمی و روانی‌اش، زندگی اقتصادی و کسب و کارها را نیز با شرایطی حساس، پیچیده، مبهم و پرریسک روبرو کرده است.

در این شرایط خاص و نادر، شرکت‌ها و کسب و کارها باید در روش‌های معمول خود بازنگری کنند و راهکارها و استراتژی‌های مناسب این شرایط را بیابند تا بتوانند در این دوران متفاوت، دوام آورده و با شرایط سازگار شوند.

  برای رفع مشکلات و کمبودها در این دوران و برای رسیدن به استراتژی‌های ممکن و مناسب بازاریابی، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که با بهره‌گیری از هریک از آنها، می‌توان به بخشی از مشکلات غلبه کرد.

 برخی از اصول عمومی و راهکارهای کلی وجود دارند که کسب و کارها می‌توانند در شرایط بحرانی، مناسب با وضعیت خود، آنها را به‌کار ببندند، مانند راهکارهایی که این روزها، توسط متخصصان و صاحب نظران به آنها پرداخته شده است. اگرچه برای طراحی و اجرای تمامی این اصول عمومی و راهکارهای کلی نیز باید متکی به تحقیقات و اطلاعات درست بود اما در این مطلب می خواهیم بطور خاص، بر اهمیت و ضرورت تحقیقات بازار در دوران بحرانی ( کرونا )بپردازیم.

تمامی استراتژی‌های یک کسب و کار یا بنگاه اقتصادی شرکتی براساس این چهار قسمت تعیین می شود: چارچوب شرکت، مشتریان، رقبا و شرایط محیطی

پرواضح است که این چهار بخش مستقل از هم نیستند و از طرفی همواره در حال تغییر و تحت تاثیر شرایط جاری قرار دارند.

در شرایط بحرانی، برای تعیین استراتژی‌ها، باید حساسیت بیشتری داشت، و برای تشخیص و استفاده از فرصت‌ها، نسبت به آن چه درتمامی قسمت‌های مربوط به شرکت( 4 قسمت ذکر شده در بالا) می‌گذرد، اطلاعات کامل داشت و آگاهانه عمل کرد.

در شرایط بحرانی، سوالات زیادی وجود دارد که بخش بازاریابی باید به دنبال پاسخ‌های صحیح آنها باشد تا بداند چگونه باید عمل کند.سوالاتی مانند اینکه:

  • بحران(کرونا) تا چه اندازه و به چه شکلی کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است؟
  • مشتریان چه تغییراتی کرده‌اند؟ چه نگرانی‌هایی دارند؟ چه انتظاراتی دارند؟
  • عادات خرید و مصرف‌شان تغییری کرده است؟ از کجا و چگونه خرید می‌کنند؟
  • وضعیت رقبا چگونه است؟

و بسیاری سوالات دیگر...

و تنها راه دستیابی به پاسخ سوالات و اطلاعات درست و قابل اتکا، تحقیقات بازار است.

 

تحقیقات بازار، با به‌کارگیری روش‌های علمی و تجربی، به ما کمک می‌کند:

  • در شرایطی که جامعه و نیازهایش، دائم در حال تغییر است، جامعه‌ی هدف و چگونگی دسترسی و ارتباط با آن را بشناسیم (که قدم اول در تعیین هر نوع استراتژی بازاریابی است).
  • در شرایط بحرانی موجود، نیازهای مشتریان‌مان را شناسایی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای آنان باشیم.
  • رضایت مشتریان‌مان را ارزیابی کنیم و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنیم.
  • رقبا و استراتژی‌هایشان را شناسایی کنیم تا بتوانیم ‌های رقابتی ایجاد کنیم.
  • نقاط ضعف‌مان را تحلیل کنیم، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم.

آنچه مسلم است، در دوران کرونا و حتی در صورت غلبه بر آن، بازار، مشتریان و فرهنگ عمومی و عادات استفاده‌شان از بازار، تغییرات و تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. به‌دلیل تغییرات سریع و گسترده‌ای که در بازار رخ می‌دهد، به‌طور قطع، شرکت‌ها و کسب و کارهایی در بازار آینده موفق خواهند بود که در این شرایط خاص و البته دشوار، واکنش‌های به موقع انجام دهند. محکم و قاطع هدف خود را دنبال کنند. "آگاهانه" در میدان رقابت حضور داشته باشند. صادقانه، در رفع نیازهای مشتری بکوشند و موقعیت خود را در بازار، حفظ یا تثبیت نموده و حتی ارتقا دهند.

 شکی نیست که مشتریان همواره نیاز به خرید کالا و خدمات مختلف دارند و تا وقتی نیاز مشتری باشد، چرخه تولید هم برقرار است. پس آنچه مهم است، تلاش برای فعالیت شرکت، مطابق با شرایط موجود است.

شرکت آمارنگر شرق، با تکیه بر تجارب و تخصص‌اش، خوشحال خواهد بود، اگر بتواند، بازوی تحقیقاتی شما باشد و در رسیدن به اطلاعات مورد نیازتان در شرایط موجود، با افتخار همرا هی‌تان کند.

تحقیقات بازاریابی
کسب‌وکار
بازار هدف
ویروس کرونا
کرونا
مشاور تحقیقات بازاریابی
خریدار
مشتری
نظارت بر اثربخشی و فروش
شرکت تحقیقات بازاریابی در مشهد

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید